Alexander Techniek is een vorm van educatie.  Een praktische gids voor het verbeterde ‘gebruik’ van geest en spieren.  Je gaat gewoontebeperkingen in beweging en in denken herkennen en leren voorkomen.  Bij deze techniek ben je niet  bezig met het doel en je bewust  van het proces.

Bij de Alexandertechniek is de hoofd-nek-rug relatie significant in de gehele houding en gebruik van je lichaam.  Je gaat  leren de nekspieren niet onnodig aan te spannen.  Het hoofd toe te staan vrij te balanceren.  Het gaat over LATEN en NIET DOEN.

Je gaat de balans van lichaam en geest herstellen en efficiënt functioneren in alle activiteiten.
Zo natuurlijk mogelijk gecoördineerd.
Het hele skelet van ons lichaam hangt af van een delicate balans en medewerking tussen spiergroepen.  Als je teveel kracht naar bepaalde spiergroepen stuurt, en niet genoeg naar andere spiergroepen, is er geen sprake van een goed gecoördineerd team.  Nu gaat er een groot deel van je energie de verkeerde kant op, maar door het sturen van de  ‘richtingen’  zal dit veranderen.

Door Alexander Techniek lessen krijg je meer veerkrachtige spieren in plaats van verkrampte spieren.  Alle spieren en gewrichten beschikbaar.  De doorbloeding verbetert .  Doordat je méér ruimte krijgt is er ook minder beperking in de ribbenkast en longen.  Zo verstoor je de natuurlijk ademhaling niet meer.  Je gaat je vitaler voelen.

Om een goed beeld van je eigen lichaam te krijgen zal er aandacht besteed worden aan anatomie.  Je hebt de juiste kennis nodig van de manier waarop je lichaam functioneert.

Het leerproces wordt ondersteund door aanraking en mondelinge feedback.

Tijdens de les lig je op een tafel of wordt er gewerkt met een stoel.  Bij het tafelwerk leer je de ‘actieve rust’ (semi-suppine).  De tussenwervelschijven krijgen meer ruimte en dat zorgt voor de verlenging van de hele wervelkolom.

Het is aan te raden gemakkelijk zittende kleding te dragen tijdens een les.